Selamat Datang ke Cabaran Redah 4x4 Club...

Redah 4x4 Club yang dahulunya lebih dikenali sebagai XKisah Adventure Team merupakan pertubuhan berdaftar dengan keanggotaan hampir 100 orang 'pilot' 4x4.
Penubuhannya yang lebih kepada penyatuan peminat-peminat 4x4 di bawah satu kelab; menitikberatkan kepada aktiviti-aktiviti riadah, kekeluargaan, projek amal, bantuan kemanusiaan dan komunikasi radio.
Wujudnya kelab ini bukanlah dengan tujuan untuk mencabar kelab-kelab lain apatah lagi untuk mendabik dada dengan kemahiran mengendalikan 4x4 masing-masing, tetapi sebagai satu jambatan bagi hubungan silaturRahim sesama insan.
Semoga kewujudan kelab kami ini akan mendapat tempat di hati masyarakat.

Wasallam,


Presiden
Kelab Redah 4x4 Kuala Lumpur Selangor

Khamis, 11 Disember 2008

Operasi Sokongan Tanah Runtuh Bukit Antarabangsa

Redah 4x4 Club mendapat liputan dari KOSMO. Kelihatan Pak Jongkong dalam operasi mencari laluan alternatif.

Ketua Operasi, En Ezam atau Rhu mengagihkan pakaian sumbangan MERCY kepada ahli yang terlibat.


En. Azman atau Oakleaf yang mendapat kecederaan sebelum dihantar ke hospital.

Unit Peninjau Redah Pak Jongkong dan Pak Tampoi.

En. Saripol dari JPAM membantu mengangkat mayat salah seorang dari mangsa.

Laluan yang akhirnya di lebarkan oleh ATM untuk laluan kenderaan 4x4. Unit Peninjau Redah yang termengah-mengah tanpa 4x4.

Unit logistik dan pengangkutan sempat berposing di lokasi penempatan sementara mangsa tanah runtuh.

Bilik Operasi MERCY/Redah yang sentiasa ceria walaupun dibebani tugasan dan tanggungjawab berterusan selama tiga hari.

*Gambar sumbangan rakan-rakan KLIK DI SINI
*Sila KLIK untuk gambar dari Photobucket Kudadarat.

Tanggal 6 Dis 2008, seawal jam 4.00 pagi, Negara dikejutkan dengan berita yang amat menggemparkan tentang kejadian kegelongsoran tanah yang meranapkan sebahagian kediaman dan infrastruktur di sekitar Bukit Antarabangsa, Ulu Kelang, Selangor.

Kejadian yang meragut 5 nyawa dan mencederakan sebilangan penduduk di sana itu turut dirasai oleh ahli-ahli Redah 4x4 sendiri apabila salah seorang daripada mangsa merupakan rakan dan ahli Redah sendiri, En Azman atau Oakleaf yang tinggal berhampiran tempat kejadian.

Menurut En Azman, seawal kejadian, dia dan penduduk yang terselamat menjalankan operasi menyelamat mangsa sebelum kehadiran pihak berkuasa dan mendapat kecederaan tatkala berlari menyelamatkan diri akibat ‘gelombang’ ketiga kegelongsoran tanah di dalam keadaan gelap gelita.

Kejadian yang mendapat perhatian agensi-agensi penyelamat kerajaan seperti PDRM, Angkatan tentera, Bomba, SMART dan JPAM itu turut disokong dan dibantu oleh NGO-NGO seperti Bulan Sabit Merah, MERCY dan tidak ketingggalan Kelab Redah 4x4 sendiri yang diketuai oleh En. Ezam atau Rhu sebagai Ketua Operasi.

Seawal jam 7.00 pagi, segerombolan tidak kurang dari 25 orang pilot Redah 4x4 mengatur strategi dan pembahagian tugas masing-masing yang memberi tumpuan kepada usaha untuk mencari jalan altenatif akibat laluan utama telah terputus.

Walaupun kerja-kerja meninjau laluan hanya dengan berjalan kaki, tetapi akhirnya satu laluan yang paling selamat dan praktikal dijumpai oleh team peninjau Redah.

Perbincangan dengan pihak JKR dan Wakil Rakyat Ulu Kelang, En Azmin Ali sendiri akhirnya membuahkan hasil apabila laluan yang diterokai oleh rakan-rakan Redah dipilih dan di naik taraf untuk laluan kenderaan 4x4 oleh pihak ATM.

Pasukan Redah 4x4 juga sekali lagi dapat berbangga apabila dipilih oleh MERCY yang terkenal dengan misi-misi kemanusiaannya di seluruh dunia, untuk bersama-sama berganding bahu dan membantu dalam urusan-urusan sokongan perubatan.

Terimakasih yang tidak terhingga kepada MERCY dan JPAM yang memberi penuh kepercayaan terhadap komitmen dan tanggungjawab dari sebuah kelab yang dianggap hingusan; Kelab Redah 4x4.

Terbukti rakan-rakan dari Kelab Redah 4x4 sememangnya boleh diharapkan apabila mampu dan setia bersama-sama agensi lain menyumbangkan tenaga dan kepakaran di tapak kejadian selama 3 hari berturut-turut walaupun umat Islam lain sedang sibuk meraikan Hari Raya Korban bersama keluarga masing-masing.

Sememangnya itulah erti sebuah pengorbanan.

Kepada rakan-rakan yang terlibat, baik ahli Redah atau rakan Redah, tahniah dan terimakasih diucapkan.

Kepada rakan yang tidak terlibat secara sengaja atau tidak, sekurang-kurangnya tunjukkanlah sokongan moral dan komitmen anda kepada aktiviti Redah 4x4 selepas ini.

Harus diingat, matlamat penubuhan Kelab Redah 4x4 bukan sekadar untuk berseronok dengan aktiviti rekreasi dan santai sahaja, tetapi mencakupi aktiviti sokongan kepada agensi kerajaan dan NGO dalam menjalankan tanggungjawab sosial kepada masyarakat.

Jadi, kepada yang sanggup…teruskan ‘meREDAH’…

Kepada yang tak sanggup….pikir-pikirlah sendiri….Ramai lagi rakan-rakan lain di luar sana yang sanggup dan nak join Redah…..Hayatilah erti sebuah Kerjasama dan Persahabatan….

Bersatu kita…REDAH….

Bercerai kita…PADAH….

-Kundang.



.

2 ulasan:

goooooood girl berkata...

your blog is very nice......

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih sebab bantu saya beri "access besar" untuk keluar masuk kawasan tu bagi menghasilkan laporan terbaik !

JUNHAIRI ALYASA
Penulis Sajak